Πως να σχεδιάσετε το περιεχόμενο του μαθήματος σας

Όσοι είναι εκπαιδευτικοί και έχουν ασχοληθεί ξανά με τη δημιουργία του περιγράμματος του μαθήματος, το να το δημιουργήσουν ενα νέο μάθημα και να καθορίσουν το πλάνο του είναι μια σχετικά απλή διαδικασία. Όσοι όμως δεν έχουν μπει ποτέ στη διαδικασία να αναπτύξουν το δικό τους μάθημα και να καταγράψουν τα χαρακτηριστικά που αυτό θα έχει, είναι μια επίπονη διαδικασία στην οποία θα πρέπει να συμπεριλάβουν αρκετές πληροφορίες.

Για να δημιουργήσετε ένα μάθημα και να καταγράψετε τα χαρακτηριστικά του απαιτεί κάποια βήματα όπως:

  • Εύρεση του θέματος που θα έχει το μάθημα
  • Ανάλυση του προφίλ των εκπαιδευόμενων στους οποίους απευθύνεται το συγκεκριμένο μάθημα και έρευνα αγοράς
  • Καθορισμός της δομής του μαθήματος

Τα “Στάδια δημιουργίας ενός MOOC” τα αναλύσαμε σε προηγούμενο άρθρο όπου εκεί σας δείξαμε όλα τα στάδια που περιλαμβάνει η διαδικασία ανάπτυξης ενός MOOC. Στο τρέχων άρθρο θα σας περάσουμε τις απαραίτητες πληροφορίες ώστε να μπορέσετε να ανταπεξέλθετε σε όλα τα παραπάνω βήματα για την καταγραφή των στοιχείων ενός μαθήματος, καθώς και θα σας δώσουμε το πρότυπο που χρησιμοποιούμε στο Letstudy για την οργάνωση της δομής ενός μαθήματος, συμπεριλαμβάνοντας όλες τις πληροφορίες που θα πρέπει να γνωρίζετε ώστε να δημιουργήσετε και να ανεβάσετε ένα MOOC στην πλατφόρμα του Letstudy.

Εύρεση του θέματος του μαθήματος

Μπορεί σε κάποιους να φαντάζει πολύ απλό αλλά σε πολλές περιπτώσεις μπορεί να αποδειχτεί πραγματική σπαζοκεφαλιά ο τίτλος και το περιεχόμενο του μαθήματος. Πολλοί εκπαιδευτικοί δημιουργούν ένα μάθημα μέσω του οποίου προσπαθούν να καλύψουν ολόκληρη τη μεθοδολογία και τις γνώσεις γύρω από μια θεματική περιοχή. Με τον τρόπο αυτό, δημιουργούν ένα θεωρητικά τέλειο περιεχόμενο αλλά δυστυχώς δεν αντικατροπτίζει τις πραγματικές ανάγκες του εκπαιδευόμενου.

Για παράδειγμα, έστω ότι ένα εκπαιδευόμενος θέλει να μάθει να επεξεργάζεται φωτογραφίες με το Photoshop και ο εκπαιδευτικός δημιουργεί ένα μάθημα “Όλα όσα θα θέλατε να μάθετε για την επεξεργασία εικόνας” και στο οποίο μάθημα μέσα αναλύει και άλλα εργαλεία με τα οποία μπορεί κάποιος να επεξεργαστεί εικόνες, όχι μόνο με το Photoshop. Μπορεί να είναι χρήσιμη η πληροφορία αλλά δεν είναι αυτό που ο χρήστης τελικά χρειάζεται. Στο παραπάνω παράδειγμα, εάν ο στόχος σας ήταν ο χρήστης να μάθει τα πάντα, μια καλύτερη πρακτική θα ήταν να δημιουργήσετε διαφορετικά μαθήματα για κάθε ένα πρόγραμμα.

Φυσικά, το μάθημα το οποίο θα επιλέξετε να δημιουργήσετε θα πρέπει να είναι κάτι στο οποίο κατέχετε αρκετές γνώσεις και εμπειρία ώστε να μπορέσετε να μεταδώσετε αυτές τις γνώσεις. Θα πρέπει να είναι κάτι το οποίο σας ενθουσιάζει σαν θεματολογία και σας αρέσει να ασχολείστε. Εάν θέλετε να κάνετε κάποια συγκεκριμένη εστίαση στο θέμα του μαθήματος σας τότε μπορείτε να διεξάγετε μια Online έρευνα αναφορικά με τα θέματα που απασχολούν τους χρήστες που ενδιαφέρονται για το πεδίο του μαθήματος σας.

Μπορείτε να ψάξετε σε διάφορα blogs για να δείτε ερωτήματα που απασχολούν τους χρήστες, να διαβάσετε ερωτήματα στο quora, να μελετήσετε σχετικά με τη θεματολογία σας Facebook groups, να χρησιμοποιήσετε τα αποτελέσματα που επιστρέφει η Google σε κάποιο ερώτημα σας ώστε να δείτε εάν έχουν αναπτυχθεί video γύρω από αυτό ή εάν υπάρχουν διαφημίσεις, αλλά μπορείτε ακόμη να δείτε τι μαθήματα έχουν αναπτυχθεί σε άλλες πλατφόρμες MOOC.

Ανάλυση του προφίλ των εκπαιδευόμενων και έρευνα αγοράς

Η ανάλυση του προφίλ των εκπαιδευόμεων αναφέρεται σε αυτό που λέμε “Target Group” δηλαδή ποιό είναι το κοινό το οποίο θα ενδιαφερθεί για το μάθημα σας και εάν υπάρχει αρκετό δείγμα ή το ζήτημα που θέλετε να αναπτύξετε είναι αρκετά “στενό” οπότε δεν έχει μεγάλη απήχηση στο κοινό.

Η ανάλυση του προφίλ των εκπαιδευόμενων είναι αρκετά σημαντικό βήμα γιατί μέσα από αυτή την ανάλυση θα δείτε τι γνωρίζουν ήδη οι χρήστες στους οποίους θα απευθυνθείτε και πως θα προβάλετε τη νέα πληροφορία σε αυτούς. Eάν οι χρήστες είναι τελείως αρχάριοι επάνω στο θέμα σας τότε θα πρέπει να συμπεριλάβετε περισσότερες λεπτομέρειες στις παρουσιάσεις σας και να φροντίσετε να βάζετε τους χρήστες σε συχνή αποτίμηση των γνώσεων που αποκόμισαν, μέσω δραστηριοτήτων και Quiz.

Καθορισμός της δομής του μαθήματος

Η δομή του μαθήματος είναι το δεύτερο πράγμα που θα πρέπει να καθορίσετε, μετά την εύρεση του θέματος του MOOC σας. Για να μπορέσετε να οργανώσετε τις πληροφορίες που χρειάζονται, έχουμε ετοιμάσει ένα πρότυπο το οποίο μπορείτε να κατεβάσετε και να χρησιμοποιήσετε από τον παρακάτω σύνδεσμο:

Κατεβάστε το Πρότυπο Καθορισμού Δομής Μαθήματος

Το πρότυπο περιέχει 3 φύλλα εργασίας με τις παρακάτω πληροφορίες:

  1. Φύλλο “Course Description”. Στο φύλλο αυτό καταγράφετε διάφορα στοιχεία του μαθήματος όπως ο τίτλος, τυχόν προαπαιτούμενα, η διάρκεια του (σε εβδομάδες συνήθως), το επίπεδο, τα ECTS και την απαραίτητη περίληψη του μαθήματος. Έπειτα, θα πρέπει να καταγράψετε τον προγραμματισμό του μαθήματος τονίζοντας τις ημερομηνίες έναρξης και λήξης καθώς και το κόστος παρακολούθησης και/η το κόστος του πιστοποιητικού. Ακολουθεί η ενότητα “Σε ποιούς απευθύνεται” όπου θα πρέπει να καταγράψετε όσο πιο λεπτομερώς γίνεται το target group σας ώστε να μπορέσει ο χρήστης να αναγνωρίσει τον εαυτό του μέσα σε αυτό. Κατόπιν, πολύ σημαντικό βήμα, είναι η καταγραφή των μαθησιακών στόχων του μαθήματος όπου συνήθως απεικονίζονται σε bullet point μορφή. Τέλος, υπάρχει η περιοχή όπου αναγράφονται οι πληροφορίες του διδάσκοντα.
  2. Φύλλο “Course Outline”. Στο δεύτερο φύλλο του προτύπου, καταγράφεται αναλυτικά το περίγραμμα του μαθήματος. Κάθε μάθημα αποτελείται από ενότητες οι οποίες είναι αποτελούν απλώς ένα πλαίσιο οργάνωσης του μαθήματος. Πολλές φορές οι ενότητες αυτές αποτελούν και τις εβδομάδες του μαθήματος (π.χ. Εβδομάδα 1 – [ΤΙΤΛΟΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ 1], Εβδομάδα 2 – [ΤΙΤΛΟΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ 2] κ.ο.κ.].
    Η κάθε ενότητα αποτελείται από υποενότητες των οποίων ο μόνος στόχος είναι να οργανώσουν το εκπαιδευτικό περιεχόμενο. Τέλος, το εκπαιδευτικό περιεχόμενο είναι το πραγματικό περιεχόμενο που βλέπει ο εκπαιδευόμενος. Για παράδειγμα μπορεί να είναι ένα video, ένα κείμενο, να κατεβάσει ένα αρχείο, μια δραστηριότητα (δείτε Εικόνα 1)
    Στην στήλη “Youtube Links” καταγράφετε τα URL από τα Video, όταν πρόκειται για εκπαιδευτικό περιεχόμενο τύπου Video. Στη στήλη “Quizzes” καταγράφετε το όνομα του Quiz στην αντίστοιχη σειρά του εκπαιδευτικού περιεχομένου στο οποίο θα εμφανιστεί. Το ίδιο και στη στήλη “Assessments” όπου καταγράφετε το όνομα της εργασίας στο σημείο που αυτή θα εμφανιστεί.
  3. Φύλλο “Μαθησιακοί στόχοι“. Εκτός από τους μαθησιακούς στόχους ολόκληρου του μαθήματος, θα πρέπει να καθορίσετε και τους μαθησιακούς στόχους για κάθε ενότητα ξεχωριστά ώστε να το συμπεριλάβετε ως πληροφορία στην αρχή κάθε ενότητας. Αυτό το καταγράφετε σε αυτό το φύλλο του προτύπου.
Εικόνα 1: Διάρθρωση Μαθημάτων στο Letstudy

Όσοι δεν έχετε καταγράψει ποτέ ξανά μαθησιακούς στόχους, μπορείτε να δείτε τα ρήματα που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε σε κάθε περίπτωση για την περιγραφή του στόχου, ώστε να μην επαναλαμβάνεστε.

Συμπεράσματα

Ο καθορισμός του τίτλου του μαθήματος καθώς και η δομή του είναι ένα απαιτητικό task το οποίο όμως κάποιος το κατακτάει με τον καιρό, όταν θα έχει δημιουργήσει ήδη αρκετά MOOC. Ο οδηγός που σας δώσαμε να κατεβάσετε σας βοηθάει αρκετά, ιδίως τους αρχάριους χρήστες, ώστε να οργανώσετε όλες τις απαραίτητες πληροφορίες που θα χρειαστείτε να καταχωρήσετε για το μάθημα σας.

Εάν χρειάζεστε περισσότερες πληροφορίες, μη διστάσετε να συμπληρώσετε τη φόρμα επικοινωνίας με το Letstudy και να μας θέσετε τα δικά σας ερωτήματα που σας απασχολούν.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp

Σας άρεσε αυτό το άρθρο? Μοιραστείτε το …